0 0 votes
Article Rating

Συνεχίζοντας την παρουσίαση ανδρικών προτύπων που προβλήθηκαν από τον κινηματογράφο, ο επόμενος σταθμός μας είναι η ταινία “The Wild One”, όπου ο Marlon Brando σε μια από τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας του, ενσάρκωσε το πρότυπο του νεαρού και ατίθασου άντρα.


Η συγκεκριμένη ταινία έκανε πρεμιέρα στην Αμερική το 1953 και ήταν η πρώτη ταινία με θέμα τις «συμμορίες» μοτοσικλετιστών. Σήμερα μπορεί να φαντάζει σχεδόν ξεπερασμένη αλλά ενδεικτικό των αντιδράσεων που προκάλεσε είναι η απαγόρευση της δημόσιας προβολής της στην Αγγλία για 14 χρόνια και ο χαρακτηρισμός της στην Αμερική σαν σοκαριστική, κομουνιστική ταινία που προάγει την αντικοινωνική επανάσταση. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι ο εισαγωγέας των βρετανικών μηχανών Triumph που χρησιμοποιήθηκαν στην ταινία προσπάθησε να περιορίσει τη χρήση τους θεωρώντας μάλλον ότι πρόκειται για αρνητική διαφήμιση. Φυσικά οι πωλήσεις μοτοσικλετών και δερμάτινων μπουφάν εκτοξεύτηκαν μετά την προβολή της, ενώ η Triumph μέχρι σήμερα χρησιμοποιεί εικόνες από την ταινία για τις διαφημίσεις της. Η ταινία αυτή αποτελεί άμεσο πρόδρομο κλασσικών ταινιών όπως «Επαναστάτης χωρίς αιτία», «Jailhouse Rock» και «Ξένοιαστος καβαλάρης». Η αφίσα της ταινίας με τον Marlon Brando με δερμάτινο μπουφάν και κασκέτο να γέρνει πάνω στη μηχανή του θεωρείται κλασσική.

Το Σενάριο

Ο Johnny (Marlon Brando) είναι αρχηγός των Black Rebels, μιας ομάδας μοτοσικλετιστών που αναστατώνουν τη ζωή των φιλήσυχων πολιτών. Αρχικά επεμβαίνουν σ’ έναν επίσημο αγώνα μοτοσικλετών και προκαλούν γενική αναστάτωση. Φεύγοντας, ένα μέλος της ομάδας κλέβει το τρόπαιο του δεύτερου νικητή (επειδή του πρώτου ήταν πολύ μεγάλο για να το κουβαλήσει) και το δίνει στον Johnny. Το συγκεκριμένο τρόπαιο θεωρείται πολύ σημαντικό για τον Johnny, μάλλον επειδή συμβολίζει την αρχηγία του, και το κουβαλάει συνέχεια μαζί του καμαρώνοντας γι’ αυτό.

Στη συνέχεια η ομάδα φτάνει σε μια μικρή πόλη την οποία είναι αποφασισμένη να αναστατώσει. Οδηγώντας επικίνδυνα και κάνοντας αυτοσχέδιους αγώνες προκαλούν ένα ατύχημα, όχι σοβαρό, που όμως δίνει την ευκαιρία στον Johnny να γνωρίσει και να επιβληθεί στον «μαλακό» αστυνομικό της πόλης. Επίσης το σπασμένο χέρι ενός από τους μοτοσικλετιστές, δίνει αφορμή στον Johnny να κρατήσει την ομάδα στην πόλη. Ο πραγματικός λόγος είναι ότι φλερτάρει την Kathie (Mary Murphy), σερβιτόρα στο τοπικό café-bar. Το ενδιαφέρον φαίνεται αμοιβαίο αν και είναι φανερό ότι ανήκουν σε διαφορετικούς κόσμους. Αξίζει όμως να δούμε την απολαυστική σκηνή της γνωριμίας τους Marlon Brando ~ The Wild One(1953) – YouTube

Ωστόσο, όταν ο Johnny μαθαίνει ότι η Kathie είναι κόρη του τοπικού αστυνόμου αποφασίζει να φύγει. Όμως τότε φτάνει στην πόλη μια αντίπαλη συμμορία, τα «σκαθάρια» (Beetles) που πριν ένα χρόνο διασπάστηκε από τους Black Rebels. Ο αρχηγός τους, Chino (Lee Marvin), κλέβει το τρόπαιο από τον Johnny και τελικά αποφασίζουν να κάνουν έναν αυτοσχέδιο αγώνα για να φανεί ποιος αξίζει να το πάρει. Νικητής είναι ο Chino αφού ο Johnny έπεσε από τη μηχανή αλλά τελικά πιάνονται στα χέρια για να λύσουν τις διαφορές τους. Τα πράγματα μπλέκονται από την ανάμειξη ενός κατοίκου της πόλης που είναι φανερά ενοχλημένος από τη φασαρία. Ο Chino στρέφεται εναντίον του και καταλήγει στη φυλακή, με τις δύο συμμορίες να μένουν στην πόλη.

Η νύχτα πέφτει και φαίνεται πως η ήσυχη πόλη είναι πολύ κοντά στον εκτροχιασμό. Κάποιοι διασκεδάζουν μεθυσμένοι, ο Johnny με μερικούς άλλους βγάζουν τον Chino από τη φυλακή και βάζουν μέσα τον φιλήσυχο κάτοικο που μπλέχτηκε στον καβγά τους, κάποιοι κάτοικοι είναι αποφασισμένοι να πάρουν το νόμο στα χέρια τους και η Kathie είναι πανικόβλητη στους δρόμους προσπαθώντας να αποφύγει τους μοτοσικλετιστές που την έχουν περικυκλώσει. Την σώζει ο Johnny και την παίρνει μαζί του οδηγώντας έξω από την πόλη και ύστερα πάλι πίσω.

Από τον σύντομο διάλογο ανάμεσά τους γίνεται φανερό ότι εκπέμπουν σε άλλο μήκος κύματος και δύσκολα μπορούν να συνεννοηθούν. Όταν ο Johnny νευριασμένος την φιλάει βίαια η Kathie δεν αντιστέκεται αλλά όταν στη συνέχεια ξεσπάει σε υστερία για τη μίζερη ζωή που ζει, τον άβουλο πατέρα της, το όνειρο της κάποιος να την πάρει μακριά κλπ. ο Johnny της μιλάει απότομα και τη σπρώχνει μακριά του. Η Kathie τρέχει κλαίγοντας, ο Johnny την ακολουθεί, όταν την φτάνει εκείνη τον χτυπάει και τρομαγμένη χάνεται ανάμεσα στις μηχανές.

Ο Johnny βρίσκει τον Chino και προσπαθεί να τον πείσει να φύγουν από την πόλη αλλά αυτός είναι πολύ μεθυσμένος και τον παρατάει. Οι φιλήσυχοι πολίτες που είχαν δει τη σκηνή ανάμεσα στον Johnny και την Kathie θεώρησαν ότι η συμπολίτισσα τους βρισκόταν σε άμεσο κίνδυνο και συλλαμβάνουν τον Johnny. Τον οδηγούν σε μια αποθήκη όπου τον χτυπάνε. Εντωμεταξύ η Kathie ακολουθούσε τον Johnny και είδε ότι έπεσε στα χέρια τους. Πείθει τον πατέρα της να επέμβει για να τον προστατέψει κι έτσι ο Johnny καταφέρνει να το σκάσει.

Κυνηγημένος φτάνει μέχρι τη μηχανή του και βάζει μπροστά. Ωστόσο κάποιος από το πλήθος του πετάει ένα μεταλλικό αντικείμενο. Ο Johnny πέφτει και η μηχανή του κινείται ανεξέλεγκτα σκοτώνοντας έναν κάτοικο. Τότε φτάνει και ο σερίφης της περιοχής που είχε ειδοποιηθεί να επέμβει και συλλαμβάνει τον Johnny που πλέον κατηγορείται για ανθρωποκτονία. Τελικά μετά την μαρτυρία της Kathie ότι δεν της επιτέθηκε και άλλοι κάτοικοι καταθέτουν ότι δεν φέρει ευθύνη για το δυστύχημα κι έτσι ο Johnny τη γλιτώνει. Αφήνει το τρόπαιο του στην Kathie, που του το είχε ζητήσει την προηγούμενη νύχτα, και φεύγει από την πόλη.

Ο Χάρτης της Ταινίας (1)

Όπως έχουμε αναφέρει, στη σειρά αυτήν των άρθρων ο χάρτης φτιάχνεται για την ημερομηνία της πρεμιέρας της ταινίας και μια τυπική ώρα, 2:00 μμ, χωρίς όμως να ασχοληθούμε στην ανάλυση με τους οίκους του χάρτη.

Θέση και Διάταξη των Πλανητών

Στην ανάλυση του συγκεκριμένου χάρτη, θα έχει ενδιαφέρον να δούμε κάποια σημεία κοινά με τον προηγούμενο χάρτη που αναλύσαμε σε αυτήν την σειρά των άρθρων, αυτόν της Casablanca Τα Ανδρικά Πρότυπα στον Κινηματογράφο: Casablanca, Humphrey Bogart. Εκεί λοιπόν είδαμε όλους τους πλανήτες να βρίσκονται στο διάστημα του ζωδιακού από τους Διδύμους μέχρι τον Τοξότη. Εδώ επαναλαμβάνεται το ίδιο μοτίβο, μόνο που τώρα επεκτείνεται κάπως και οι πλανήτες διατάσσονται από τους Διδύμους μέχρι τον Αιγόκερο. Υπάρχει άραγε κάποιος λόγος που απουσιάζουν οι πλανήτες από την αρχή και το τέλος του ζωδιακού;

Σε μια συμβολική πορεία στον ζωδιακό, στα πρώτα ζώδια ο άνθρωπος προσπαθεί να συνειδητοποιήσει κυρίως τον εαυτό του και αρχίζει την επικοινωνία με τους άλλους από το ζώδιο των Διδύμων. Στο τέλος του ζωδιακού έχει ξεπεράσει κοινωνικές δομές και πρότυπα αμφισβητώντας ό,τι έχει δημιουργήσει μέχρι τότε ο κύκλος, έτσι ώστε να ξεκινήσει τον επόμενο, όσο πιο «καθαρός» μπορεί. Στις δύο πρώτες ταινίες αυτής της ενότητας λοιπόν, ασχολούμαστε με το ενδιάμεσο στάδιο: την επικοινωνία και την προβολή προτύπων για τη συγκεκριμένη κοινωνία. Οι ήρωες δεν ψάχνουν να βρουν τον εαυτό τους, ούτε και αναζητούν έναν άλλο κόσμο. Προσπαθούν να βρουν τη θέση τους στον συγκεκριμένο κόσμο που κλήθηκαν να ζήσουν. Έτσι λοιπόν φαίνεται ότι δεν είναι τυχαία η συγκεκριμένη διάταξη των πλανητών.

Τι σημαίνει όμως η επέκταση από τον Τοξότη στον Αιγόκερο; Και τι δουλειά έχει ο Ήλιος να βρίσκεται στον Αιγόκερο για έναν νεαρό περιθωριακό όπως είναι ο πρωταγωνιστής της ταινίας; Πριν απαντήσουμε στο ερώτημα αυτό, αξίζει να τονιστεί ότι η πρεμιέρα έγινε 30 Δεκεμβρίου. Υποθέτω ότι οι παραγωγοί της ταινίας δεν προγραμμάτιζαν την πρεμιέρα τόσο αργά. Το πιθανότερο είναι ο προγραμματισμός να είχε γίνει για σχετικά νωρίς το Δεκέμβριο ώστε να προλάβουν όλη την εορταστική περίοδο. Φαίνεται όμως ότι η ταινία «επέλεξε» μόνη της να βγει στις αίθουσες στο ζώδιο του Αιγόκερου. Αυτό κάτι πρέπει να δείχνει.

Καταρχήν θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι άλλο πράγμα είναι το ζώδιο του Αιγόκερου και άλλο ο κυβερνήτης του Κρόνος. Οι ιδιότητες τους δεν ταυτίζονται. Φυσικά κάθε πλανήτης περνάει τα χαρακτηριστικά του στο ζώδιο που κυβερνάει αλλά ας μην φορτώνουμε το ζώδιο με όλα τα αρνητικά στερεότυπα του συγκεκριμένου πλανήτη.

Επίσης πρέπει να σημειωθεί ότι ο Johnny μπορεί να κινείται στο περιθώριο της κοινωνίας αλλά στο μικρόκοσμο του, τη συμμορία του, λειτουργεί με τελείως κρόνια χαρακτηριστικά. Είναι ο απόλυτος αρχηγός και διοικεί απολυταρχικά. Η συμμορία θα πάει όπου θέλει αυτός και όποτε θέλει. Συχνά τον ρωτάνε κάτι και αυτός απαξιεί να απαντήσει. Ένα κλεμμένο τρόπαιο το κουβαλάει παντού και περηφανεύεται γι’ αυτό σαν απόδειξη της αρχηγικής του θέσης. Ακόμα κι όταν έχασε στον αυτοσχέδιο αγώνα δεν δέχτηκε να αποχωριστεί το τρόπαιο του. Αν ο Ήλιος ήταν στον Υδροχόο θα δυσκολευόταν να είναι αρχηγός της συμμορίας. Αν ήταν στον Τοξότη θα είχε κάποιο όραμα, μια ευρύτερη οπτική πέρα από το να γυρνάει στους δρόμους περήφανος για τη θέση που έχει.

Είπαμε όμως ότι θα αναφερθούμε στο πρότυπο του νεαρού και ατίθασου άντρα. Έστω κι αν διοικεί απολυταρχικά τη συμμορία του, είναι αυτό αρκετό για να δικαιολογήσει έναν Ήλιο στον Αιγόκερο για το πρότυπο αυτό; Μάλλον όχι. Υπάρχει η διαδεδομένη παρεξήγηση ότι οι Αιγόκεροι είναι συντηρητικοί, παλιομοδίτες, άνθρωποι του συστήματος κλπ. Στην πραγματικότητα οι Αιγόκεροι είναι οι τελευταίοι που έχουν ανάγκη κάποιο σύστημα να τους πει τι θα κάνουν. Δεν αλλάζουν εύκολα ιδέες και πιστεύω, όχι επειδή τους τα επέβαλλε κάποιος αλλά επειδή έχουν πραγματικά πιστέψει σ’ αυτά. Αυτή η εσωτερική σιγουριά είναι το μόνο που χρειάζονται για να προχωρήσουν και να φτάσουν σε απρόσιτες κορυφές. Όταν δεν υπάρχει η σιγουριά αυτή, τότε αναγκαστικά συμβιβάζονται με ό,τι υπάρχει διαθέσιμο στον εξωτερικό κόσμο και τότε έχουμε την «μη ανεπτυγμένη» ή «ελάσσονα» πλευρά του ζωδίου. Στην ταινία φαίνονται και οι δύο πλευρές του Αιγόκερου, από τους δύο πρωταγωνιστές. Ο Johnny ζει στον δικό του κόσμο με τελείως δικές του αρχές και αρνείται να βάλει λίγο νερό στο κρασί του ενώ η Kathie έχει συμβιβαστεί με τη βαρετή ζωή στη μικρή πόλη επειδή απλά ποτέ δεν είδε κάτι διαφορετικό. Έχει προσαρμοστεί τέλεια και λειτουργεί μια χαρά αλλά δεν είναι ικανοποιημένη και ονειρεύεται κάτι άλλο που δεν θα τολμήσει να πραγματοποιήσει ποτέ. Είναι τα δύο πρόσωπα του Ιανού στα οποία έχει αναφερθεί ο Χρήστος Παΐζης σε σχετικό του άρθρο Ο «άλλος» Αιγόκερως ή το δεύτερο πρόσωπο του Ιανού. Στον χάρτη μας συμβολίζονται από την παρουσία Ήλιου και Αφροδίτης στον Αιγόκερο.

Αφού όμως θα μιλήσουμε για περιθώριο αξίζει να κάνουμε μια ιδιαίτερη αναφορά στους ανάδρομους πλανήτες. Δίας, Ουρανός και Πλούτωνας κινούνται ανάδρομα που σημαίνει ότι βρίσκονται απέναντι από τον Ήλιο (όχι απαραίτητα σε αντίθεση) και σχετικά κοντά στη γη. Συμβολικά λοιπόν οι αντίστοιχες ενέργειες εσωτερικεύονται και η όποια εξωτερική εκδήλωση γίνεται μόνο μετά από εσωτερική επεξεργασία. Αν ο Δίας ήταν ορθόδρομος, ο ήρωας μας θα μπορούσε να ενστερνιστεί τις ιδέες και αξίες της κοινωνίας και να αναζητήσει μια καλή θέση μέσα σ’ αυτήν. Αν ο Ουρανός ήταν ορθόδρομος θα μπορούσε πιο εύκολα να διαφοροποιηθεί μέσα στα πλαίσια της κοινωνίας χωρίς όμως να την αρνείται. Αν ο Πλούτωνας ήταν ορθόδρομος θα ενδιαφερόταν για την κοινωνική δύναμη αγωνιζόμενος να ανατρέψει ότι στέκεται εμπόδιο στο δρόμο του. Τώρα όμως που οι πλανήτες είναι ανάδρομοι, ο ήρωας μας αναζητάει ένα εσωτερικό σύστημα αξιών, εκφράζει την διαφοροποίησή του με το να μένει στο περιθώριο κάτι που βρίσκει απόλυτα φυσιολογικό και η εσωτερική ένταση που νοιώθει τον κάνει κυκλοθυμικό αφού δεν έχει τρόπο να τη διοχετεύσει κάπου, παρά μόνο οδηγώντας τη μηχανή του χωρίς σκοπό. “We just go” όπως λέει με απόλυτη φυσικότητα όταν η Kathie τον ρωτάει που θα πάνε μετά από την πόλη της.

Η ταινία βγήκε στις αίθουσες στο τέλος του 1953, αρκετά μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και λίγο πριν την έκρηξη του rock ‘n roll. Η νεολαία της εποχής έχει κάποιες παιδικές αναμνήσεις από τον πόλεμο χωρίς όμως να συγκινείται ιδιαίτερα από τη δόξα του παρελθόντος ούτε και να φοβάται τον υποτιθέμενο σοβιετικό κίνδυνο. Οι ανάδρομοι πλανήτες βοηθάνε τον ήρωα να συλλάβει τα μηνύματα της εποχής του που ζητάνε κάτι διαφορετικό από το καθιερωμένο μοντέλο ζωής. Οι κοινωνίες προχωράνε με ζυμώσεις ανάμεσα στο παλιό και το καινούργιο. Ο Johnny όμως δεν είναι ακόμα έτοιμος για κάτι τέτοιο. Βρίσκεται στο στάδιο της άρνησης, ένα στάδιο που μάλλον είναι απαραίτητο για να προκύψει αργότερα μια κοινή συνισταμένη. Όταν τον ρώτησαν απέναντι σε τι επαναστατεί, η αφοπλιστική απάντησή του ήταν “What have you got?”

Τελευταίο σημείο όπου θα σταθούμε σχετικά με τη διάταξη των πλανητών είναι η φάση της Σελήνης, που βρίσκεται σε χάση σχηματίζοντας εξάγωνο με τον Ήλιο. Είναι δηλαδή σε φάση τελευταίου τετραγώνου, η τελευταία κρίση πριν την ολοκλήρωση του κύκλου. Πλέον τα καινούργια μηνύματα του κύκλου έχουν παγιωθεί και έχουν γίνει κοινωνικά δεδομένα αλλά ο ήρωα μας βιώνει την έλλειψη ικανοποίησης από αυτά. Δεν φέρνει κάτι καινούργιο ώστε να τα αλλάξει αλλά καθώς ο κύκλος κλείνει το σημαντικό δεν είναι τόσο η δημιουργία όσο η αμφισβήτηση και απόρριψη όσων έχουν πλέον παλιώσει.

Όψεις

Θα ξεκινήσουμε το σχολιασμό των όψεων από τον Δία, που όπως και στην Casablanca δεν σχηματίζει καμία όψη. Όπως είπαμε στην ταινία εκείνη, το ότι δεν σχηματίζει καμία όψη σημαίνει ότι δεν περιορίζεται από την επίδραση άλλου πλανήτη. Μπορεί να δράσει ανεξάρτητος και να οδηγήσει στην υπερβολή (κάτι όχι σπάνιο για τον Δία) και να δείξει την απόλυτη πίστη και αφοσίωση ή τον τυφλό φανατισμό. Ο Δίας αυτός βρίσκεται στους Διδύμους κάτω από την κυριαρχία ενός Ερμή στον Αιγόκερο και χωρίς να υπάρχει κάποιος πλανήτης στον Τοξότη, δηλαδή κάτω από την κυριαρχία του Δία. Καταρχήν ένας τέτοιος Δίας στους Διδύμους είναι ταιριαστό σημείο για μία παρέα νεαρών που γυρίζει συνέχεια στους δρόμους χωρίς κανέναν ιδιαίτερο σκοπό. Η παρουσία του κυβερνήτη Ερμή στον Αιγόκερο δείχνει την αυστηρή ιεραρχία της ομάδας αλλά η απουσία όψεων και κάποιου πλανήτη που να κυβερνάει ο Δίας, όπως επίσης και η ανάδρομη κίνηση του δείχνουν την αδυναμία να διοχετευτεί κάπου όλο αυτό το δυναμικό. Τόση ενέργεια μπλοκαρισμένη λειτουργεί κυρίως αυτοκαταστροφικά. Ας μην ξεχνάμε βέβαια ότι ο Δίας είναι έτσι κι αλλιώς σε αδυναμία στους Διδύμους.

Στη συνέχεια έχουμε Ήλιο / Ερμή / Αφροδίτη στην αρχή του Αιγόκερου σε εξάγωνο με Σελήνη / Άρη / Κρόνο στην αρχή του Σκορπιού. Είναι αξιοσημείωτο ότι Σελήνη και Άρης βρίσκονται σε σύνοδο ακριβείας και ας θυμίσουμε εδώ ότι στον χάρτη της Casablanca οι δύο αυτοί πλανήτες ήταν σε τρίγωνο ακριβείας με τον Άρη επίσης στο Σκορπιό. Όπως είχαμε πει και τότε, η στενή σχέση Σελήνης – Άρη μπορεί να δείξει την ισχυρή επίδραση που είχε το συγκεκριμένο αντρικό πρότυπο στον κόσμο (και κυρίως στις γυναίκες) αλλά και τη σύνδεση των δύο πρωταγωνιστών σ’ ένα ενστικτώδες επίπεδο. Όμως η σύνοδος αυτή «σκιάζεται» από τον Κρόνο, επίσης σε κλειστή σύνοδο με τους δύο πλανήτες, ο οποίος κυβερνάει και Ήλιο / Αφροδίτη. Έτσι, μπορεί να υπάρχει έλξη ανάμεσα στους δυο πρωταγωνιστές αλλά βρίσκονται και οι δύο εγκλωβισμένοι σε δομές και αντιλήψεις τα οποία δεν μπορούν να αμφισβητήσουν. Ενώ η σύνοδος Ήλιου / Αφροδίτης είναι σχετικά μακρινή και ίσως θα περίμενε κάποιος να υπερισχύσει η σύνοδος ακριβείας Σελήνη / Άρη, ωστόσο το εμπόδιο του Κρόνου αποδείχτηκε τελικά αξεπέραστο για τους δύο πρωταγωνιστές.

Το εξάγωνο ανάμεσα στις δύο συνόδους λειτουργεί υποστηρικτικά και πράγματι η Kathie δεν δίστασε να πάει κόντρα στο κοινό αίσθημα και να καταθέσει υπέρ του Johnny, όταν ο τελευταίος συνελήφθηκε από τον σερίφη. Προηγουμένως ο Johnny την είχε προστατέψει όταν ήταν περικυκλωμένη από μοτοσικλετιστές και σεβάστηκε τη διαφορετικότητά της ακόμα κι όταν τον χαστούκισε. Η επιρροή του Κρόνου δεν επιτρέπει υπερβάσεις αλλά ταυτόχρονα επιβάλλει την ακεραιότητα.

Μιλώντας για υπερβάσεις, είναι ώρα να δούμε τους Δεσμούς της Σελήνης σε Καρκίνο – Αιγόκερο με τον Ουρανό να σχηματίζει σύνοδο με το Νότιο Δεσμό, τον Πλούτωνα χιαστί με το Βόρειο και τον Ποσειδώνα σε τετράγωνα με τους Δεσμούς. Νότιος & Βόρειος Δεσμός λοιπόν βρίσκονται κάτω από την κυριαρχία Σελήνης & Κρόνου αντίστοιχα και σε όψεις με τους τρεις εξωκρόνιους. Οι ήρωες μας έχουν την ανάγκη για συναισθηματική επαφή αλλά τελικά υπερισχύει η αίσθηση του καθήκοντος και η ανάγκη να σταθούν στο ύψος του κοινωνικού τους ρόλου. Έτσι η Kathie ξεσπάει σε κλάματα αναζητώντας έναν ισχυρό άντρα στη ζωή της, ρόλο που δεν μπόρεσε να παίξει ο πατέρας της, αλλά τελικά αποδεικνύεται πολύ λιγότερο εύθραυστη απ’ όσο έδειχνε, παίρνοντας πρωτοβουλίες για να αποκατασταθεί η τάξη και να γλιτώσει ο Johnny από τους αγανακτισμένους κατοίκους και τον σερίφη. Εδώ ο ρόλος του Κρόνου σε σύνοδο με τη Σελήνη είναι ενδεικτικός της ανάγκης της για μια ισχυρή αντρική παρουσία αλλά για την ακεραιότητά της. Ο ίδιος ο Johnny είναι τελείως απρόσιτος και ακατάδεχτος. Χαρακτηριστικά, αρνείται να ανάψει τσιγάρο από το σπίρτο που κρατάει άλλος παρά το παίρνει στα χέρια του για να ανάψει. Όταν του «κολλάει» μια παλιά γνωστή από την αντίπαλη συμμορία προσπαθώντας να του θυμίσει κάτι που είχαν ζήσει μαζί, αυτός δείχνει τελείως αδιάφορος σαν να μην την ξέρει. Ένας άλλος στη θέση του θα έδειχνε κάποιο ενδιαφέρον, έστω για να ζηλέψει η Kathie, αλλά για τον Johnny τέτοια φτηνά κόλπα είναι ξένα. Όταν δεμένο τον χτυπάνε οι αγανακτισμένοι κάτοικοι, αυτός τους ειρωνεύεται ότι ο άρρωστος πατέρας του τον χτυπούσε πιο δυνατά. Όταν τελικά έχει γλιτώσει την φυλακή, αδυνατεί να αρθρώσει ένα «ευχαριστώ» κυρίως στην Kathie που τον έσωσε. Η μεγαλύτερη κοινωνικοποίηση στην οποία έφτασε ήταν να αφήσει τελικά στην Kathie το τρόπαιο που κουβάλαγε με υπερηφάνεια, χωρίς να της μιλήσει και χωρίς να την κοιτάξει στα μάτια. Επίσης να ζητήσει φωτιά από τον πατέρα της και να δεχτεί να ανάψει τσιγάρο από τα χέρια του. Η υπερηφάνεια του δεν του επέτρεψε κάτι περισσότερο.

The Wild One, Marlon Brando
The Wild One, Marlon Brando

Έτσι τελικά οι δύο ήρωες δεν «συναντήθηκαν» αφού η απόσταση που είχαν να διανύσουν αποδείχτηκε πολύ μεγάλη. Παλαντζάροντας ανάμεσα σε Καρκίνο (Νότιος Δεσμός) / Σκορπιό (Σελήνη) και τον Αιγόκερο (Βόρειος Δεσμός / Αφροδίτη), η Kathie ήταν σίγουρα πιο φυσιολογικός χαρακτήρας, γνωρίζοντας ταυτόχρονα τις συναισθηματικές της ανάγκες αλλά και την υποχρέωση για προσωπική ακεραιότητα. Ο Johnny όμως ήταν τελείως κρόνιος χαρακτήρας. Αν συναντιόταν κάπου θα ήταν στους Δεσμούς της Σελήνης ή στη σύνοδο Σελήνης / Άρη στον Σκορπιό. Όμως ο Κρόνος στο Σκορπιό και οι όψεις των εξωκρόνιων στους Δεσμούς φρόντισαν να μη γίνει κάτι τέτοιο.

Ο Johnny και η Kathie δεν ήταν μόνοι τους στον κόσμο και το ήξεραν. Είχαν υιοθετήσει ρόλους που δεν μπορούσαν να απορρίψουν. Έτσι ο Johnny ήταν αρχηγός μιας συμμορίας, ρόλος για τον οποίο ένοιωθε υπερηφάνεια και δεν θα τον θυσίαζε για μία γυναίκα. Η Kathie μπορεί να ονειρευόταν να φύγει μακριά, να αφήσει πίσω της το ήσυχο χωρίο και τον άβουλο πατέρα της αλλά τελικά αυτός ο πατέρας της συμπαραστάθηκε και αυτό το χωριό ήταν ο χώρος όπου θα μπορούσε να λειτουργήσει περισσότερο αποτελεσματικά.

Ο Ουρανός στον Καρκίνο σε σύνοδο με το Νότιο Δεσμό εμποδίζει την όποια επιθυμία για ήσυχη, οικογενειακή ζωή. Ο Ποσειδώνας στο Ζυγό σε τετράγωνο με τους Δεσμούς δημιουργεί πολλές προσδοκίες για μια ιδανική, ισορροπημένη σχέση αλλά αυτό αποτελεί πρόκληση και για όσα έχουν συνηθίσει οι ήρωες μας αλλά και για τις επιδιώξεις που έχουν στη ζωή τους. Ο Πλούτωνας στον Λέοντα ζητάει την έκφραση της δύναμης και σε χιαστί με τον Βόρειο Δεσμό, αυτό το αίτημα τίθεται επιτακτικά σε κάθε επιδίωξη του ήρωα μας. Ο Πλούτωνας βρίσκεται κάτω από την κυριαρχία του Ήλιου και κυβερνάει τον Κρόνο που με τη σειρά του κυβερνάει τον Ήλιο. Έτσι, Ήλιος, Πλούτωνας και Κρόνος σχηματίζουν ένα κλειστό δίκτυο «αμοιβαίας κυριαρχίας» (για να χρησιμοποιήσω έναν αδόκιμο όρο). Αντίστοιχα, η δύναμη, η ακεραιότητα και η υπερηφάνεια είναι αξίες που ο ήρωας μας δεν θα διαπραγματευτεί ποτέ.

Αποκκλίσεις και Απλανείς

Ξεφεύγοντας για λίγο από τον ζωδιακό κύκλο, θα ρίξουμε μια σύντομη ματιά στις αποκλείσεις των πλανητών και σε κάποιους απλανείς αστέρες. Στον παρακάτω πίνακα βλέπουμε τις αποκλείσεις αυτές από τον ισημερινό της γης, με τη σειρά των πλανητών από το βορρά προς το νότο. Με θετικό πρόσημο σημειώνεται το βόρειο γεωγραφικό πλάτος και με αρνητικό το νότιο.

Στον πίνακα αυτό βλέπουμε καταρχήν ότι Πλούτωνας / Δίας / Ουρανός, αν και δεν σχηματίζουν σύνοδο στον ζωδιακό κύκλο βρίσκονται στο ίδιο γεωγραφικό πλάτος, είναι δηλαδή παράλληλοι μεταξύ τους. Αντίστοιχα ενώ δεν σχηματίζουν αντίθεση με τον Ήλιο (αν και βρίσκονται απέναντι του καθότι ανάδρομοι) είναι αντι-παράλληλοι μαζί του. Έτσι ο ήρωας μας νοιώθει αντιμέτωπος με τη δύναμη, τις αξίες και την αμφισβήτηση της εποχής του. Δεν έχει να προτείνει κάτι άλλο και προτιμάει τη ζωή στο περιθώριο.

Το άλλο χαρακτηριστικό του πίνακα είναι η ακραία θέση του Ερμή, εκτός των ορίων που κινείται ο Ήλιος, συμβολικά εκτός της κυριαρχίας του Ήλιου. Καταρχήν ένας τέτοιος Ερμής είναι ταιριαστό σύμβολο για μια παρέα νεαρών που γυρίζει στους δρόμους με μηχανές προκαλώντας τους φιλήσυχους πολίτες. Το επικοινωνιακό μήνυμα του διαφορετικού δρόμου που χάραζε η νεολαία μεταδόθηκε αποτελεσματικά. Ας σημειώσουμε εδώ κι ένα στοιχείο παραδοσιακής αστρολογίας αναφέροντας ότι η πρεμιέρα της ταινίας έγινε στην ημέρα του Ερμή (Τετάρτη). Πέρα από αυτό όμως, μέσα στην ταινία ο ήρωας μας συχνά βρέθηκε προ εκπλήξεως από γεγονότα που συνέβαιναν πέρα από τον έλεγχο του: Ένα μέλος από την ομάδα του έκλεψε το τρόπαιο και του το έδωσε, ο αρχηγός της αντίπαλης συμμορίας του το έκλεψε με τη σειρά του, κάποιοι πολίτες παρεξήγησαν τη σκηνή με την Kathie και νόμισαν ότι της επιτέθηκε, τελικά βρέθηκε κατηγορούμενος για δολοφονία αλλά γλίτωσε μάλλον ανέλπιστα από τη μαρτυρία ανθρώπων που είδαν τι είχε συμβεί και θέλησαν να το καταθέσουν. Με έναν τόσο ανεξάρτητο Ερμή δεν ήταν εύκολο να διατηρήσει τον έλεγχο, όση αυτοκυριαρχία κι αν διάθετε.

Ρίχνοντας μια ματιά στους απλανείς, ο Ήλιος βρίσκεται σε σύνοδο με το νεφέλωμα Facies του αστερισμού του Τοξότη που βρίσκεται στις 8ο18’ του Αιγόκερου στον Τροπικό ζωδιακό. Είναι έναν νεφέλωμα που βρίσκεται μπροστά στο «πρόσωπο» του Τοξότη και η επίδραση του θεωρείται συνδυασμός Ήλιου / Άρη. Πιστεύεται ότι προκαλεί ατυχήματα και κυρίως τύφλωση, λόγω απροσεξίας. Σε μια πιο θετική νότα δίνει τη δύναμη της ανάληψης του ρίσκου για παράτολμες πράξεις και την ανάγκη οι ιδέες να βρουν πρακτική εφαρμογή, όση προσπάθεια κι αν χρειαστεί, όσα ατυχήματα κι αν προκύψουν.

Ο Άρης αλλά και η Σελήνη βρίσκονται σε σύνοδο με τον απλανή Khambalia από τον αστερισμό της Παρθένου. Συγκεκριμένα αποτελεί το αριστερό πόδι της σχηματικής μορφής της Παρθένου, που στον τροπικό ζωδιακό είναι στις 06ο57’ του Σκορπιού. Θεωρείται συνδυασμός Άρη / Ερμή και δείχνει τη βίαιη, φιλόνικη και ευμετάβλητη φύση. Στα καλύτερά του δίνει τη δυνατότητα εμβάθυνσης για την αναζήτηση της ουσίας και την ανακάλυψη μυστηρίων.

Όμως πέρα από τον Ήλιο και τον Άρη που κυρίως μας ενδιαφέρουν, αξίζει μια αναφορά και στον Κρόνο που είναι παράλληλος με τον απλανή Spica, έναν από τους πιο λαμπρούς αστέρες του ουρανού. Ο Spica βρίσκεται στον αστερισμό της Παρθένου, αποτελώντας τα στάχυα που κρατάει η μορφή της Παρθένου στο αριστερό της χέρι, έτσι οι αρχαίοι έλληνες τον ονόμασαν Στάχυ. Η επίδραση του θεωρείται συνδυασμός Αφροδίτη / Άρη και φέρνει επιτυχία, ανταμοιβή, θάρρος κλπ. Ακόμα και σε συνδυασμό με τον Κρόνο μπορεί να γίνεται κάπως απότομος και τραχύς αλλά εξακολουθεί να είναι ευνοϊκός χαρίζοντας φήμη, πολλούς φίλους και καλή υγεία.

Βλέπουμε ότι και οι τρεις απλανείς που αναφέραμε είναι της φύσης του Άρη σε συνδυασμό με κάποιον άλλον πλανήτη. Έτσι η επίδραση των απλανών προσθέτει σε αρρενωπότητα βοηθώντας στην προβολή του ατίθασου χαρακτήρα του ήρωα μας.

Τα Σύμβολα Sabian

Ας δούμε τώρα τι μας λένε τα σύμβολα Sabian των μοιρών του Ήλιου και του Άρη. Το πρώτο είναι «Ένας άγγελος κρατάει μια άρπα» και το δεύτερο είναι «Δύτες βαθιάς θάλασσας». Είναι δύο σύμβολα που δείχνουν ότι ο ήρωας μας είχε πολύ μικρή σχέση με τον κόσμο στον οποίο ζούσε. Με το σύμβολο του Άρη στον Σκορπιό, βουτάει κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων και είναι αποφασισμένος να αναλάβει κάθε ρίσκο, να αντέξει όση πίεση χρειαστεί, προκειμένου να αναζητήσει τις πρωταρχικές αιτίες και τα πρωτόγονα ένστικτα εκεί όπου διαμορφώθηκε η ζωή.

Με το σύμβολο του Ήλιου στον Αιγόκερο, συντονίζεται με μια ανώτερη πραγματικότητα, σ’ έναν μη υλικό κόσμο όπου τα πάντα βρίσκονται σε τάξη και αρμονία. Έτσι χτίζει ένα δικό του σύστημα νόμων και αξιών ανεξάρτητα από αυτό των υπολοίπων ανθρώπων. Για παράδειγμα, δεν θα διστάσει να τσακωθεί με τον αρχηγό της αντίπαλης συμμορίας για ένα κλεμμένο τρόπαιο που συμβολίζει το κύρος του αλλά θα βγάλει τον ίδιο αντίπαλο από τη φυλακή λειτουργώντας συντροφικά για κάποιον που έμπλεξε με τους μπάτσους. Προηγουμένως είχε αρνηθεί μια πρόταση συμβιβασμού από τον αστυνόμο της πόλης, που θα τους γλίτωνε από μπελάδες και ενώ ο αντίπαλος που είχε συλληφθεί τον καλούσε να τη δεχτεί, επειδή απλά «I don’t make deals with cops no more. I learned better».

Βλέπουμε λοιπόν ότι τα σύμβολα Sabian τονίζουν την απόκοσμη συμπεριφορά του ήρωα μας. Ο Johnny δεν είναι προσποιητά ατίθασος. Δεν το κάνει για να κερδίσει τις εντυπώσεις, το θαυμασμό ή αν έχει κάποιο υλικό όφελος. Λειτουργεί σε μια δική του συχνότητα, μ’ έναν τρόπο που για όλους τους άλλους είναι τελείως ιδιόρρυθμος αλλά για τον ίδιο είναι απόλυτα φυσιολογικός, ουσιαστικά ένας μονόδρομος.

Συναστρία Marlon Brando – The Wild One (2)

Τέλος, θα δούμε την συναστρία του Marlon Brando με τον χάρτη της ταινίας. Οι οίκοι σημειώνονται σύμφωνα με τον χάρτη του Brando.

Βλέπουμε ότι κεντρική θέση στο γενέθλιο χάρτη του Marlon Brando έχει η κλειστή σύνοδος Ήλιου / Σελήνη με τη Σελήνη βρίσκεται στο τέλος του μηνιαίου κύκλου της. Η σύνοδος αυτή βρίσκεται στην κορυφή ενός Τ-τετράγωνου που σχηματίζεται με την αντίθεση Πλούτωνα – Άρη, δημιουργώντας έναν πολύ δυναμικό σχηματισμό στα παρορμητικά ζώδια.

Σε σχέση με την ταινία τώρα βλέπουμε ότι ο Ήλιος και ο Ουρανός της ταινίας, ενώ δεν είναι σε αντίθεση μεταξύ τους, συμμετέχουν στον παραπάνω σχηματισμό αφού ο Ήλιος της ταινίας είναι σε αντίθεση με τον Πλούτωνα του Brando και ο Ουρανός της ταινίας είναι σε αντίθεση με τον Άρη του. Όμως η δυναμική σύνδεση στα παρορμητικά έχει και συνέχεια, αφού ο Ερμής του Brando είναι σε αντίθεση με τον Ποσειδώνα της ταινίας και σε τετράγωνα με τους Δεσμούς της Σελήνης. Ένα ακόμα Τ-τετράγωνο σχηματίζεται στα μεταβλητά με τον Δία της ταινίας σε αντίθεση ακριβείας με το Δία του Brando και τετράγωνο με τον Ουρανό του. Επίσης η παρουσία τεσσάρων πλανητών της ταινίας στον 11ο οίκο του δείχνει το πόσο δημοφιλής έγινε με τον ρόλο αυτό.

Δεν μπορούμε να πούμε ότι η συγκεκριμένη ταινία έφτιαξε την καριέρα του (ο 10ος οίκος παραμένει άδειος), η οποία είχε πολλά σκαμπανεβάσματα. Άλλωστε, (αδίκως για πολλούς) δεν κέρδισε υποψηφιότητα για Όσκαρ με τον ρόλο αυτό, ίσως επειδή το θέμα της ταινίας ήταν ταμπού για την εποχή της. Ωστόσο επέβαλε τη δυναμική και ατίθαση φυσιογνωμία του χαρίζοντας του πλήθος θαυμαστών και μιμητών. Όπως φάνηκε από τη ζωή του, δυσκολεύτηκε να διαχειριστεί τόση φήμη. Φαίνεται ότι η ενασχόληση με την καριέρα του (10ος οίκος) ήταν μάλλον ένα αντιστάθμισμα για τις εντάσεις που βίωνε στο σπίτι του (4ος οίκος) από την παιδική του ηλικία και που δεν τον εγκατέλειψαν ποτέ.

Επίλογος

Κάπως έτσι ολοκληρώνουμε τη μελέτη του χάρτη της ταινίας The Wild One και την προσπάθεια να διερευνήσουμε αστρολογικά το πρότυπο του ατίθασου άντρα που πρόβαλε. Και η δεύτερη ταινία που εξετάσαμε τελειώνει με το ζευγάρι των πρωταγωνιστών να χωρίζει. Μπορεί στην Casablanca αυτό να έγινε για κάποιον ανώτερο σκοπό, εδώ όμως γίνεται απλά επειδή οι δύο πρωταγωνιστές εκπέμπουν σε διαφορετικά μήκη κύματος. Συνδέθηκαν με την κλειστή σύνοδο Άρη / Σελήνης στον Σκορπιό αλλά κάτι η παρουσία του Κρόνου στη σύνοδο αυτή, κάτι ο Ήλιος και η Αφροδίτη στον Αιγόκερο, κάτι ο ρόλος των εξωκρόνιων, κανείς δεν μπορούσε να κάνει τα πολλά βήματα που χρειάζονταν για να βρεθούν πραγματικά. Ο Johnny και η Kathie είχαν πολλά κοινά χαρακτηριστικά, με κυριότερο ότι κανείς από τους δυο τους δεν ήταν διατεθειμένος να εγκαταλείψει τον κόσμο στον οποίο ανήκε. Ανήκαν όμως σε διαφορετικούς κόσμους.

Βρισκόμαστε ακόμα στην εποχή του ασπρόμαυρου φιλμ, όπου οι χαρακτήρες δεν κουκουλώνονται κάτω από την πολυχρωμία. Αντίθετα αποτυπώνονται οξείς και τραχείς, έτσι όπως ταιριάζει στον ατίθασο Johnny

Δημήτρης Αντωνιάδης

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments