Θανάσης Βέγγος – Ανάλυση Γενέθλιου Χάρτη με τα Σύμβολα Sabian

Η ανάλυση ενός γενέθλιου χάρτη μπορεί να γίνει από διάφορες οπτικές γωνίες, αφού η αστρολογία μας παρέχει πλήθος τεχνικών, εργαλείων και μεθόδων που μπορεί ο καθένας να χρησιμοποιήσει ανάλογα με την εμπειρία, την κλίση και το ενδιαφέρον που έχει. Ο σκοπός είναι πάντα ο ίδιος: να αποκτήσουμε μεγαλύτερη επίγνωση, αλλά η προσέγγιση μπορεί να διαφέρει.

Σε συνέχεια της παρουσίασης του βιβλίου Σύμβολα Sabian – 90 Βήματα στην Ατραπό του Ζωδιακού Κύκλου, είχα προαναγγείλει την αναφορά ενός παραδείγματος χρήσης των συμβόλων στην αστρολογία. Η αλήθεια είναι ότι αρχικά είχα σκοπό να χρησιμοποιήσω ένα παράδειγμα από την πολιτική αστρολογία αλλά ύστερα σκέφτηκα ότι μια ανάλυση γενέθλιου χάρτη, ενός πολύ γνωστού μας προσώπου, θα ήταν πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα και πιο οικείο για τον καθένα. Όταν λοιπόν η Χρυσάνθη Σπίγγου δημοσίευσε το άρθρο – Θανάσης Βέγγος… ο δραματικός μας κλόουν!, σκέφτηκα ότι θα έχει ενδιαφέρον να δούμε τον ίδιο χάρτη από την οπτική γωνία των συμβόλων Sabian. Άλλωστε ένα δεύτερο άρθρο για τον «καλό μας άνθρωπο» Θανάση Βέγγο, σίγουρα δεν είναι υπερβολή. Έτσι εδώ δεν θα ασχοληθούμε καθόλου με ζώδια, οίκους, όψεις κλπ. αλλά θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε τι πληροφορίες μπορούν να μας δώσουν τα σύμβολα Sabian μόνα τους. Θα πρέπει βέβαια να επισημάνω ότι κανονικά τα σύμβολα λειτουργούν συμπληρωματικά στην κλασσική αστρολογική ανάλυση αλλά αφού αυτή έχει γίνει ήδη από την Χρυσάνθη Σπίγγου, εδώ μπορούμε να μελετήσουμε μόνο την Sabian πλευρά. Ο γενέθλιος χάρτης του Θανάση Βέγγου είναι ο ακόλουθος για ώρα γέννησης όπως έχει υπολογιστεί από την Χρυσάνθη Σπίγγου.

 

Ήλιος, Σελήνη, Ωροσκόπος και Μεσουράνημα: Οι βασικοί πυλώνες ενός χάρτη


Ο Ήλιος βρίσκεται στην 7η μοίρα των Διδύμων.
Σύμβολο: «Παλιομοδίτικο πηγάδι».
Το πηγάδι είναι παλιό, από την εποχή που η ανεύρεση νερού γινόταν με ραβδοσκόπους, δηλαδή από ανθρώπους με ιδιαίτερη ευαισθησία και συμβολίζει το σκάψιμο βαθιά μέσα μας για να βρούμε, όχι κάποιον εξεζητημένο θησαυρό, αλλά τα θαμμένα συναισθήματα (νερό) που είναι απαραίτητα για τη ζωή.

Η Σελήνη βρίσκεται στην 15η μοίρα του Ταύρου.
Σύμβολο: «Ένας άντρας τυλιγμένος μέχρι τ’ αυτιά με κομψό, μεταξωτό καπέλο».
Το μεταξωτό καπέλο προσθέτει κομψότητα αλλά δεν βοηθάει στο κρύο. Έτσι όταν οι εξωτερικές συνθήκες είναι αντίξοες, είναι τελείως ακατάλληλο. Το γεγονός ότι ο άνθρωπος ψάχνει προστασία από αυτό δείχνει δύο πράγματα: Την αδυναμία ή απροθυμίο του να προσαρμοστεί στις εξωτερικές συνθήκες αλλά και τη δύναμη του χαρακτήρα του με πίστη σε ό,τι ο ίδιος θεωρεί πως έχει αξία.

Ο Ωροσκόπος βρίσκεται στην 17η μοίρα του Καρκίνου.
Σύμβολο: «Το σπέρμα αναπτύσσεται σε γνώση και ζωή».
Είναι ένα από τα κάπως ασαφή σύμβολα που δύσκολα παριστάνονται με μια συγκεκριμένη εικόνα. Πάντως δείχνει τη θέληση για δημιουργία και τη βεβαιότητα ότι τίποτα δεν χάνεται, αφού κάθε σπόρος που θα πέσει στο έδαφος κουβαλάει μέσα του όλη τη δύναμη που χρειάζεται για να αναπτυχθεί και να συνεχιστεί ο κύκλος της ζωής.

Το Μεσουράνημα βρίσκεται στην 29η μοίρα των Ιχθύων.
Σύμβολο: «Πρίσμα».
Το πρίσμα διαθλά το φως διαχωρίζοντάς το στα συστατικά του, που είναι τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Το φως είναι απαραίτητο στοιχείο για να δούμε κάτι και εδώ το σύμβολο δείχνει τη δυνατότητα του συνολικού που είναι κάτι αδιόρατο να σπάσει στα επιμέρους συστατικά του για να γίνει κατανοητό.
Εδώ αξίζει νομίζω να επαναλάβω μια δήλωση του Θανάση Βέγγου από το άρθρο της Χρυσάνθης Σπίγγου:
«Εδώ, στην φάτσα μου, είναι αποτυπωμένη όλη η μιζέρια, όλη η δυστυχία, όλος ο πόνος του ασήμαντου Έλληνα».
Αυτή η φάτσα έγινε ο καθρέπτης (το πρίσμα) όπου διαθλούταν όλα τα στραβά της κοινωνίας μας και άνθρωποι πολλών γενιών έβλεπαν σε αυτή τον εαυτό τους.

Τι μας λένε λοιπόν τα σύμβολα των τεσσάρων ίσως σημαντικότερων μοιρών του γενέθλιου χάρτη του; Ότι ο Θανάσης Βέγγος ήταν ένας άνθρωπος με ιδιαίτερη ευαισθησία και πλούσιο συναισθηματικό κόσμο που κατάφερε να τον φέρει στην επιφάνεια. Ήταν πιστός στις αρχές και τις αξίες του ακόμα κι όταν τα πράγματα πήγαιναν στραβά, αρνούμενος να προσαρμοστεί σε ότι θεωρούνταν κοινώς αποδεκτό. Διάθετε ισχυρή θέληση για δημιουργία και μετάδοση του μηνύματος που είχε να προσφέρει στον κόσμο κι έτσι κατάφερε να γίνει ο καθρέφτης στον οποίο αρκετές γενιές ελλήνων είδαν να αποτυπώνονται οι σκληρές αλήθειες της κοινωνίας μας.

 

Ερμής, Αφροδίτη και Άρης: Οι προσωπικοί πλανήτες


Ο Ερμής βρίσκεται στην 18η μοίρα των Διδύμων
με σύμβολο «Δύο Κινέζοι μιλάνε Κινέζικα»
Για να κατανοήσουμε αυτό το σύμβολο θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι τα σύμβολα περιγράφουν σκηνές κυρίως από τη ζωή στην Αμερική. Οι κινέζοι λοιπόν είναι μετανάστες που παραδοσιακά διατηρούν πολύ ισχυρούς δεσμούς μεταξύ τους, φτιάχνοντας ουσιαστικά τις δικές τους πόλεις (Chinatowns). Η ομιλία στην μητρική γλώσσα δείχνει τη διάθεση να κρατήσουν τις παραδόσεις τους μέσα σ’ ένα ξένο περιβάλλον. Ουσιαστικά λοιπόν το σύμβολο αυτό αποτελεί συνέχεια του αντίστοιχου συμβόλου της Σελήνης δείχνοντας ότι και η ενέργεια του Ερμή χρησιμοποιήθηκε για να διαφυλάξει την προσωπική του ταυτότητα μέσα σ’ ένα περιβάλλον που απειλεί να την εξαφανίσει.

Η Αφροδίτη βρίσκεται στην 20η μοίρα του Καρκίνου
με σύμβολο «Γονδολιέρηδες σε καντάδα»
Στο σύμβολο αυτό είναι έντονος ο ρομαντισμός και η εκδήλωση του συναισθηματικού κόσμου. Έτσι το σύμβολο της Αφροδίτης έρχεται να ενισχύσει τα χαρακτηριστικά του συμβόλου του Ήλιου. Σίγουρα επρόκειτο για έναν ιδιαίτερα ευαίσθητο άνθρωπο με πλούσιο συναισθηματικό κόσμο που είχε απόλυτη ανάγκη να εκφραστεί.

Ο Άρης βρίσκεται στην 26η μοίρα του Καρκίνου
με σύμβολο «Ευχαρίστηση και ευτυχία μέσα στην πολυτέλεια, άνθρωποι διαβάζουν καθισμένοι σε καναπέδες»
Αυτό νομίζω είναι το πρώτο σύμβολο που κάπως ξενίζει για την εικόνα του αεικίνητου Βέγγου που έχουμε στο μυαλό μας. Αυτή η εικόνα όμως οφείλεται κυρίως στην επίδραση των Διδύμων. Ο Άρης εκφράζεται με ένα τελείως «καρκινικό» σύμβολο που δείχνει τα λίγα πράγματα που είχε ανάγκη ο Θανάσης Βέγγος για να νοιώσει ευτυχισμένος: τη συντροφιά ανθρώπων με τους οποίους μοιράζεται τις ίδιες ιδέες μέσα στην ασφάλεια του σπιτιού του.

Συμπερασματικά, τα σύμβολα των προσωπικών πλανητών μας μιλάνε για έναν ρομαντικό χαρακτήρα που ένοιωθε ξένος ανάμεσα στους ανθρώπους αλλά αρνήθηκε να αλλοιωθεί από αυτούς και αναζητούσε την χαρά και την ασφάλεια στην επικοινωνία με όσους ένοιωθε δικούς του.

 

Δίας και Κρόνος: Οι κοινωνικοί πλανήτες


Ο Δίας βρίσκεται στην 29η μοίρα των Ιχθύων.
Σύμβολο: «Πρίσμα».
Είναι η ίδια μοίρα με το Μεσουράνημα και το σύμβολο το αναλύσαμε παραπάνω. Ας σημειώσουμε εδώ ότι η παρουσία του Δία στην ίδια μοίρα δείχνει ότι η ενέργεια της επέκτασης, του πειραματισμού και της γενναιοδωρίας που ο Δίας πρεσβεύει εκφράστηκε προφανώς μέσα από την καριέρα (σύνοδος με Μεσουράνημα) αλλά και μέσα από τη διάσπαση του συνολικού στα επιμέρους ώστε να γίνει ορατό στον καθένα (πρίσμα). Αυτό το καθρέφτισμα των καλών και των κακών της κοινωνίας μας, μ’ ένα τρόπο οικείο και κατανοητό στον καθένα, αποτελεί τη μέγιστη συνεισφορά του Θανάση Βέγγου.

Ο Κρόνος βρίσκεται στην 5η μοίρα του Τοξότη.
Σύμβολο: «Μια γριά κουκουβάγια ψηλά σ’ ένα δέντρο».
Ακόμα ένα σύμβολο που χρειάζεται αρκετή εξήγηση. Η κουκουβάγια συμβολίζει βέβαια τη σοφία. Είναι πουλί και μάλιστα νυχτερινό που σημαίνει ότι συμβολίζει μια σοφία που δεν στηρίζεται στη διανοητική γνώση αλλά ούτε και στις αισθήσεις (τη νύχτα η όραση που είναι η κυρίαρχη αίσθηση υπολειτουργεί). Είναι λοιπόν η ενστικτώδης σοφία και από την ηλικία της κουκουβάγιας μπορούμε να προσθέσουμε ότι είναι και μια σοφία που προέρχεται από την πείρα. Η τοποθέτησή της ψηλά στο δέντρο δείχνει ότι κρατάει αποστάσεις από τα κοινά. Ίσως για να έχει καλύτερη αντίληψη, ίσως επειδή νοιώθει ξένη.

Η ενέργεια της επέκτασης λοιπόν (Δίας) βοήθησε τον Θανάση Βέγγο να γίνει ο καθρέφτης της κοινωνίας μας, κάτι που ήταν κυρίαρχο στοιχείο της καριέρας του. Η ενέργεια του περιορισμού (Κρόνος) του έδωσε μια σοφία που ίσως θα μπορούσαμε να ονομάσουμε λαϊκή σοφία (ένστικτο και πείρα) και τον έκανε να αποτραβηχτεί από τα κοινά. Οι δύο αυτές αντίθετες δυνάμεις συμβολίζουν νομίζω πολύ καλά τις δύο αντίθετες πλευρές του: αυτήν του αεικίνητου πράκτορα Θου-Βου και την άλλη του μοναχικού Θανάση Βέγγου.

 

Ουρανός, Ποσειδώνας και Πλούτωνας: Υπερβαίνοντας το εγώ


Ο Ουρανός βρίσκεται στην 3η μοίρα του Κριού.
Σύμβολο: «Ανάγλυφο προφίλ ενός άντρα στο περίγραμμα της χώρας του».
Το ανάγλυφο προφίλ χρησιμοποιείται στα κέρματα από τα αρχαία χρόνια, ως ένδειξη αναγνώρισης από μια κοινωνία για πολύ σημαντικές προσωπικότητες. Αυτό τονίζεται περαιτέρω από το περίγραμμα της χώρας που λειτουργεί σαν πλαίσιο για το κεφάλι. Έτσι ο άνθρωπος ορίζει το πλαίσιο δράσης του και ενσαρκώνει τα ιδανικά που εκπροσωπεί. Το σύμβολο λοιπόν του Ουρανού στον Κριό δείχνει ότι ο Θανάσης Βέγγος διάθετε τον απαραίτητο εγωισμό και την ενεργητικότητα για να ξεχωρίσει από το σύνολο και να γίνει σημείο αναφοράς του, έστω κι αν ο ίδιος δεν το επεδίωξε.

Ο Ποσειδώνας βρίσκεται στην 25η μοίρα του Λέοντα.
Σύμβολο: «Μια μεγάλη καμήλα διασχίζει την έρημο».
Η καμήλα είναι χαρακτηριστικό σύμβολο αντοχής και ατομικής αυτάρκειας, αφού μπορεί να ζήσει για μεγάλο διάστημα χωρίς νερό και τροφή, δηλαδή χωρίς τη συνεισφορά από το περιβάλλον. Η έρημος δείχνει το αφιλόξενο περιβάλλον όπου καλείται να ζήσει. Το ότι δεν στέκεται αλλά διασχίζει την έρημο δείχνει την προσπάθεια που καταβάλλεται. Το γεγονός ότι είναι μεγάλη δείχνει τις δυνατότητές της, που πείθουν ότι στο τέλος θα τα καταφέρει.

Αν ο Ποσειδώνας στον Λέοντα είναι χαρακτηριστικό σημάδι του ηθοποιού, το σύμβολο μας δείχνει την αντοχή, την αυτάρκεια και την περηφάνια που χαρακτήρισαν τον Θανάση Βέγγο και που τον βοήθησαν να τα καταφέρει παρά τις αντίξοες συνθήκες. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι επέλεξε να γίνει ο ίδιος σκηνοθέτης και παραγωγός των ταινιών του (αυτάρκεια).

Ο Πλούτωνας βρίσκεται στην 15η μοίρα του Καρκίνου.
Σύμβολο: «Μια ομάδα ανθρώπων που έχουν φάει υπερβολικά και το διασκέδασαν».
Το καλό φαγητό είναι από τις μικρές χαρές που επιτρέπει ο άνθρωπος στον εαυτό του φτάνοντας εύκολα σε σημείο υπερβολής, αφού συχνά το αίσθημα της ευχαρίστησης συνδέεται με αυτό του κορεσμού. Όταν μάλιστα μοιράζεται το φαγητό και τη σχετική ευφορία με οικείους ανθρώπους, υπάρχει το στοιχείο της συναισθηματικής κάλυψης και επιβεβαίωσης.

Το σύμβολο αυτό φαίνεται να ταιριάζει με το άλλο «καρκινικό» σύμβολο του Άρη. Μόνο που τώρα η σύναξη των φίλων δεν γίνεται για ανταλλαγή ιδεών αλλά για την ικανοποίηση των αισθήσεων. Δείχνει τη σημασία της συντροφιάς οικείων ανθρώπων και φαίνεται πως όταν ο Θανάσης Βέγγος ένοιωθε σιγουριά σχετικά με το ποιους έχει δίπλα του, δεν τσιγκουνευόταν την εκδήλωση των συναισθημάτων του.

Τα σύμβολα των τριών πλανητών που μας βγάζουν από τα στενά όρια του εαυτού μας και μας συνδέουν με το σύνολο δείχνουν αποφασιστικότητα ώστε το αποτύπωμα του Θανάση Βέγγου να μείνει βαθιά χαραγμένο στην κοινωνία μας (Ουρανός), προσωπική αυτάρκεια ώστε να τα καταφέρει όχι σαν ένας από τους πολλούς αλλά σαν ένας ξεχωριστός και μάλλον ανεπανάληπτος (Ποσειδώνας) και την άνεση να αφήνει ελεύθερο τον εαυτό του στις μικρές χαρές της ζωής όταν μπορεί να μοιραστεί αυτές τις χαρές με καλούς φίλους (Πλούτωνας).

 

Βόρειος Δεσμός της Σελήνης, Κλήρος της Τύχης και Μεσοδιάστημα Ήλιου / Σελήνης:
Κάποιες τελευταίες σημαντικές μοίρες


Ο Βόρειος Δεσμός της Σελήνης βρίσκεται στην 28η μοίρα των Διδύμων.
Σύμβολο: «Ένας άντρας δηλώνει χρεοκοπία».
Η αλήθεια είναι ότι ο Θανάσης Βέγγος χρεοκόπησε αρκετές φορές και ο γενέθλιος χάρτης του μπορεί εύκολα να μας πείσει ότι υπήρξε ένας πολύ κακός επιχειρηματίας. Το σύμβολο όμως μας δείχνει τη δύναμη του ανθρώπου να αναγνωρίσει τα λάθη του και να τα αφήσει πίσω ώστε, ελεύθερος πια από παλιές αμαρτίες, να κάνει μια καινούργια αρχή.

Αν ο Βόρειος Δεσμός της Σελήνης δείχνει κάτι σαν το σκοπό της ζωής μας, τότε φαίνεται πως ο Θανάσης Βέγγος ήταν προορισμένος να προσπαθεί, να χτίζει, να γκρεμίζει ό,τι έχτισε και να δημιουργεί από την αρχή. Χωρίς προσκόλληση σε ό,τι πέρασε, χωρίς τύψεις για τα όποια σφάλματα. Αρκεί που μπορούσε πάντα να ξαναξεκινήσει. Ακόμα κι αν γονάτισε προσωρινά από τις δυσκολίες, είχε τη δύναμη να ξανασηκωθεί.

Ο Κλήρος της Τύχης βρίσκεται στην 25η μοίρα των Διδύμων.
Σύμβολο: «Ένας άντρας κλαδεύει φοινικιές».
Πριν γίνουν σύμβολο τουριστικών προορισμών στους τροπικούς, οι φοινικιές συμβόλιζαν κατά τους ρωμαϊκούς και πρωτοχριστιανικούς χρόνους τη νίκη της στρατιωτικής υπεροχής ή της δύναμης της πίστης αντίστοιχα. Το κλάδεμα των φοινικιών συνίσταται στο να τους δοθεί κάποιο επιθυμητό σχήμα για καλλωπισμό, αλλά και να αφαιρεθεί οτιδήποτε ξερό και άχρηστο υπάρχει στον κορμό τους, διατηρώντας όμως σε υγιή κατάσταση την κορυφή που κατευθύνεται προς τον ήλιο.

Το σύμβολο του Κλήρου της Τύχης δείχνει ότι η προσωπική του ευημερία προκύπτει από τη διαμόρφωση του περιβάλλοντός του, πετώντας ότι είναι πλέον άχρηστο και αφήνοντας μόνο ότι τρέφεται από τον Ήλιο. Φανερώνεται έτσι η προσπάθεια του Θανάση Βέγγου να μας απαλλάξει απ’ ό,τι μας βαραίνει χωρίς λόγο και να κρατήσει μόνο ό,τι αξίζει πραγματικά. Και αυτό που αξίζει είναι ό,τι έχει κατεύθυνση τον Ήλιο και μπορεί να αντέξει το φως του.

Το Μεσοδιάστημα Ήλιου / Σελήνης βρίσκεται στην 26η μοίρα του Ταύρου.
Σύμβολο: «Ένας Ισπανός κάνει καντάδα στην κοπέλα του».
Η καντάδα είναι παραδοσιακός και ιδιαίτερα ρομαντικός τρόπος για να κερδίσει ένας άντρας την καρδιά της αγαπημένης του και, τουλάχιστον την εποχή δημιουργίας των συμβόλων, συνηθιζόταν από την ισπανόφωνη κοινότητα της Αμερικής. Είναι ένα ακόμα ρομαντικό σύμβολο, από τα πολύ λίγα που υπάρχουν στο σύνολο των 360 συμβόλων, που έρχεται να τονίσει περισσότερο τη ρομαντική φύση του Θανάση Βέγγου. Πέρα από αυτό όμως αξίζει να αναφερθεί ότι μιλάμε για Ισπανό, δηλαδή ακόμα μια φορά για έναν ξένο στην κοινωνία.

Το Μεσοδιάστημα Ήλιου / Σελήνης είναι το σημείο που συναντιέται η αρσενική με τη θηλυκή ενέργεια και γι’ αυτό μπορεί να θεωρηθεί το πιο γόνιμο σημείο στον χάρτη. Το σύμβολο δείχνει έναν άνθρωπο που, εκτός από τον άκρατο ρομαντισμό του στην έκφραση των συναισθημάτων του, διάθετε θάρρος, ενθουσιασμό, ειλικρίνεια, αγνότητα και δεν φοβάταν να εκτεθεί χωρίς εγγυήσεις επιτυχίας. Με αυτά τα «υλικά» δημιούργησε και νομίζω μπορούμε να δεχτούμε ότι η «κοπέλα» του συμβόλου είμαστε όλοι εμείς που είχαμε την τύχη να ακούσουμε το «τραγούδι» του Θανάση Βέγγου.

Συνοψίζοντας λοιπόν, τα σύμβολα Sabian μας μιλάνε για έναν ιδιαίτερα ευαίσθητο και ρομαντικό άνθρωπο, που μάλλον ένοιωθε ξένος ανάμεσά μας. Είχε μεγάλη πίστη στις προσωπικές του αξίες αλλά έγινε ηθοποιός ώστε να λειτουργήσει σαν καθρέφτης όπου πάνω του θα δούμε τα στραβά κι ανάποδα της κοινωνίας μας. Και διάθετε τη δύναμη να φέρει σε πέρας το έργο του στηριζόμενος σχεδόν αποκλειστικά στις δικές του δυνάμεις. Στην προσωπική του ζωή κράταγε τον πολύ κόσμο σε απόσταση, είτε λόγω έλλειψης οικειότητας είτε από μια έμφυτη σοφία που λειτουργούσε προστατευτικά. Τις λίγες χαρές όμως που επέτρεπε στον εαυτό του τις μοιραζόταν ευχάριστα με όσους ένοιωθε δικούς του.

Αυτός ήταν ο «καλός μας άνθρωπος» Θανάσης Βέγγος.

Δημήτρης Αντωνιάδης

Σχολιάστε

σχόλια